Unobsession - Taraneh (TYPE YES, 2025)


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Unobsession
 is the last album released by Taraneh, an Iranian-American artist based in NYC, who worked for USA Today as a journalist in the past. It is also her first album with a band as her past releases were all solo projects (A Fleeting Feeling, 2022 ; New Age Prayer, 2024) with tracks featuring Elusin, Evanora Unlimited, LUCY (Cooper B. Handy) and Ivy Knight. Unobsession is definitely a nü metal album compared to its predecessors, with surrounding blast beats and Taraneh's singing being hoarser in some songs ("Only One", "Magic 8"). The album's production contains multiple layers, thanks to walls of sound that remind us more of shoegaze and contrast with Taraneh's singing voice, deep and smooth at the same time. Songs's lyrics are inventive and disturbing as well as the album refers to the topic of obsession. The whole record gives off a feeling of depth and cloistering, with spiral guitar riffs that give the impression of coming back to an eternal starting point, for better (musically) and worse (from a psychological point of view — cf. "Spinning Out"). Unobsession is a mellifluous, ethereal and sombre record, deeper than its predecessors, that were mesmerizing already, but its darkness remains unrivaled, even if salutary headbangs go hand in hand with it.

Unobsession est le dernier album en date de l'artiste irano-américaine Taraneh, qui a été journaliste pour USA Today par le passé et vit actuellement à New York. Il s'agit aussi de son premier album en compagnie d'un groupe, et non en solo comme c'était le cas pour A Fleeting Feeling (2022) et New Age Prayer (2024), qui contenaient des collaborations avec Elusin, Evanora Unlimited, LUCY (Cooper B. Handy) et Ivy Knight. Unobsession prend des accents résolument nü metal comparé à ses prédécesseurs, avec force blast beats et un chant plus éraillé du côté de Taraneh dans certains morceaux ("Only One", "Magic 8"). Il s'agit d'un album très texturé du point de vue de la production, en témoigne la présence de véritables murs du son, qui rappellent davantage le shoegaze et contrastent avec la voix aussi grave que suave de Taraneh. Les paroles des morceaux sont à la fois imaginatives et dérangeantes puisque l'album aborde la thématique de l'obsession. Le tout donne à la fois une sensation de densité et d'enfermement, avec des riffs de guitare en spirales qui donnent l'impression de revenir à un éternel point de départ, pour le meilleur d'un point de vue musical mais sûrement pour le pire au niveau psychique (cf. "Spinning Out"). Unobsession est un disque à la fois mélodieux, éthéré et sombre, plus profond que ses prédécesseurs, déjà hypnotisants, mais également d'une noirceur sans égal, même si cette dernière s'accompagne de headbangs salutaires.

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